תינוקות וילדים גדלים ומתפתחים על ידי חקירה, התנסות וגילוי באמצעות החושים. שלב הינקות הוא תקופה קריטית בכל הקשור לגירוי חושי, לקידום התפתחות היכולות הסנסוריות של הילד, וכן להתפתחות קוגניטיבית ופסיכומוטורית. במצב של התפתחות רגילה העולם מציע את כל הגירויים הנדרשים לתינוקות ופעוטות, ואין צורך לגביר את הגירויים, אם כך, מדוע נדרשים החדרים הרב חושיים? החלל הרב חושי הוא מרחב טיפולי ייחודי, שמאפשר להשיג אבני דרך התפתחותיות לפעוטות ולילדים, שאובחנו על ידי איש צוות פרא רפואי, ונדרש עבורם טיפול מוקדם ויצירת תנאים באופן מותאם.
בואו נזוז: פיתוח הצעדה והתפתחותה
בחדרים הרב-חושיים, כמו גם בחדרי סנוזלן, ישנם אלמנטים מרובים המעוררים סקרנות, ומניעים את הילד לזוז. זהו מרחב בטוח, מגוון, שמקל על חקר, וניתן לבצע בו פעילויות שכוללות מרכיבים דוגמת קואורדינציה, שינויים ביציבה ושיווי משקל. בשלב זה נוכל להציע פעילויות בעמידה אם יש לנו חומר רך כדי שיוכלו לשנות את היציבה, לטפס, לרדת או לנוע בבטחה. אפשר גם לשחק עם מיקום של חפצים והחקירה שלהם. כך למשל עם אלמנטים מסקרנים באור אולטרה-סגול או עצמים קוליים. חשוב לתת לילד לגלות את סביבתו, מפני שגילוי הוא חלק גדול מהלמידה.
צפו איתי: פיתוח יכולת חלוקת קשב
סביבה המיועדת לוויסות חושי מותאם בשלב הינקות, במקרים בהם יש אבחנה ומומלצת התערבות מוקדמת, יכולה לסייע בשלב בו מפתחת היכולת החשובה לחלוקת קשב. בחדר רב חושי וגם בחדר סנוזלן ישנם גירויים שמניעים את הילד להגיב ולשתף, כגון: עמוד הבועות, הקרנות מתוזמנת (במקרה של סביבות SHX), סיבים אופטיים או אלמנטים אחרים כמו בועות סבון או חומר חושי אחר.
אלמנטים מרובים המעוררים סקרנות, ומניעים את הילד לזוז
לשאול, לחפש, למצוא: קשב סלקטיבי, סיווג, ציפייה
בחדרים של SHX נמצא הרבה תוכן מעוצב מראש כחלק מהמערכת שמוקרנת על הקיר. היא מציגה סצנות אודיו-ויזואליות ספציפיות לשלב המוקדם. סצנות אלה יוכלו לשמש את המטפל לעבודה על שאלות דוגמת איפה הם...?, איפה היו…?, לאן ה... הולכים?, או לאן שייכים ה...? ועוד. כך נוכל להתייחס ליכולות חשובות לקידום בשלבי הינקות והילדות המוקדמת כגון ציפייה, חיפוש, סיווג והכרה של אלמנטים.
לחצו כאן: אינטראקציה עם הסביבה
בשלב הגיל הרך, בנים ובנות כבר גילו את הכללים, ויודעים להבחין בין סיבה ותוצאה. כיתות רב-חושיות מלאות בהזדמנויות להתנסויות חוזרות של 'סיבה ותוצאה' תוך מתן חיזוקים ותוקף לחוויה. מתג מפעיל אלמנטים כמו סיבים אופטיים, עמוד הבועות, או במקרה של חדרי SHX, מפעיל גם הקרנת קיר עם קול ורטט, אורות, רוח, בועות סבון, רטט של מושב, או אפילו הכל בבת אחת עם לחיצת כפתור. כך למשל נוכל לבקש מהילד להפוך את החדר לג'ונגל, ליער או לחוף על ידי לחיצה על הכפתור. בנוסף, בחדר אפשר להתקין חיישן קרבה שמאפשר חיבור בין העולם הפיזי (צעצועים וכרטיסיות) לבין העולם הווירטואלי שיוקרן בחדר. כשמניחים צעצוע על החישן הוא מפעיל יישום (שהוגדר מראש וקשור לצעצוע), והיישום מקרין ומנגן את הפעילות בחדר. בצורה זו המטפל יכול לבדוק ולאשר מחדש את האינטראקציה של המטופל עם הסביבה.
דברו איתי: אינטראקציה חברתית והתקדמות בתהליך התקשורת
בנוסף לעבודה על חוש מסוים או כמה בו זמנית, חדרי חושים גם מקדמים ומקלים מאוד על תקשורת ואינטראקציה חברתית. עידוד ג'סטות, בהתאם ליכולת נצפה שילדים מגיבים- מחייכים, מנופפים בידיהם, מרימים חפצים, מצביעים, מסתכלים, מגיבים בהבעות הפנים שלהם או בצלילים. בחדרים נמצא אלמנטים דוגמת אפקטים של תאורה שמתחברים לקול (כגון דיבור לתוך המיקרופון והחלפת צבע החדר בהתאם לעוצמה), שעוזרים לצלילים הראשונים, ומניעים אותם לדבר את המילים הראשונות שלהם.
חדרי חושים גם מקדמים ומקלים מאוד על תקשורת ואינטראקציה חברתית
החדרים הרב-חושיים מאפשרים לצוות המטפל ליצור פעילויות רבות עם מטרות שונות בהתאם לצורך של הילד, לעורר את מערכות החושים השונות ולחלוק יחד רגעים מרגיעים ומהנים.
גיבוש המטרה על ידי צוות רב מקצועי זהו הצעד הראשון בדרך להתערבות. בהתאם למטרות נוכל לקבוע את המטרות האלה, ולחבר אליהן את האפשרויות השונות בחדרים הרב חושיים.
אם אתם רוצים לקבל חלל רב חושי קטן, או להרחיב את זה שכבר יש לכם, פנו אלינו ונעצב עבורכם חדר מותאם אישית ללא עלות כדי שתוכלו לראות איך זה יהיה שיהיה לכם חדר במרכז.
לחץ על הבאנר