Autism Spectrum Disorder, מצב התפתחותי נוירולוגי המשפיע על היכולות התקשורת החברתית עם הסביבה וכן התנהגות חזרתית ותחומי עניין מצומצמים.
הגדרה עפ"י ICD 10:
הפרעה התפתחותית נרחבת המוגדרת ע"י:
א. התפתחות אבנורמלית או לקות התפתחותית המאובחנת לפני גיל 3 שנים.
ב. תפקוד אבנורמלי אופייני ב: (1) אינטרקציה חברתית הדדית, (2) תקשורת ומגבלות, (3) התנהגות חזרתית סטריאוטיפית.
בנוסף, טווח רחב של קשיים נוספים הינם נפוצים עם ASD, כגון: פוביות, הפרעות אכילה, הפרעות שינה, התקפי זעם ואגרסיה עצמית.
המונח 'קשת' (spectrum) ממחיש כי על אף המאפיינים הדומים בין כל האנשים עם ASD, תיפקודם שונה ויכולותיהם נבדלות. חלקם יחיו חיים עצמאיים, חלקם יזדקקו לעזרה חלקית וחלקם יזדקקו לתמיכה מלאה.
חלק מהמטופלים יאובחנו גם כן כלוקים במוגבלות שכלית.
הגדרות התיפקוד והערכת היכולות משתנות עפ"י יכולת ההערכה. ככל שהילד לומד לתקשר או משכלל את יכולותיו בדרך כלשהי (קשר עין, הצבעה , מחוות, פלט קולי, מחשב ,דיבור) ניתן להבין טוב יותר את רמתו הקוגנטיבית והתקשורתית.
חלק מהאנשים עם ASD אינם מצליחים להתבטא דרך שפה דבורה.
השתכללות הטכנולוגיה מהווה צוהר להבעה טובה יותר והפגנת יכולות שלא ניתן היה להפגין בעבר.
הגישה למחשב מאפשרת הן שיכלול התקשורת והן גישה לדרך למידה נוספת, ויכולה להעלות את המוטיבציה לתקשורת, למידה ולשיתוף הפעולה. בנוסף, כאשר יש לאדם קיימת תשתית דרכה הוא יכול להתבטא, יש אפשרות להערכה יותר מדוייקת ובכך לבנות תוכנית טיפולית מדוייקת יותר.
הפתרונות שלנו: